Spiritul olimpic la români

Colectarea debitelor restante rămâne, dincolo de aspectele strict legale, plină de subiectivism și pasiune. Creditorul este cel care, de cele mai multe ori, se regăsește frustrat de imposibilitatea sau, în cel mai bun caz, supliciu prin care trebuie să treacă pentru a-și recupera creanțele. Debitorul este, mai mereu, doar sursa angoaselor creditorului. Prezumția de nevinovăție funcționează, în astfel de situații, cel puțin selectiv. Sau dacă ai noroc. Altfel, aproape întotdeauna, debitorul este cel care trebuie să dovedească dacă ocreanță este sau nu, cumulativ, certa, lichidă și exigibilă. Cu o consecvență demnă de o cauză mai bună, debitorul mai întâi plătește (deseori de câteva ori nivelul inițial al debitului) și abia apoi, încet și meticulos, primește voie să se apere.

În ultima perioadă s-a dezvoltat (formal, instituțional și mai ales financiar) o castă, departe de a fi nouă, dar evident perfecționată cunoscută sub sintagma de “executorul judecătoresc”.  Pentru majoritatea, mai puțin instruită și cu teamă de tot ceea ce înseamnă aspectul coercitiv al legii, acel “judecătoresc” din coadă este sinonim unei Instanțe și garanția aparteneței la puterea judecătorească. În realitatea executorii aparțin de puterea executivă, în subordinea Ministerului Justiției, având la fel de multe drepturi de a hotărî pricini pe cât are felcerul satului.

În România (fără a avea exclusivitate) sunt câteva caste pe cât de exclusiviste pe atât de strâns legate între ele. Notarii, avocații, judecătorii, procurorii și, cu voia dumneavoastră, executorii, sunt grupurile pentru care imaginea perfectă, de pe blazonul comun, trebuie să fie cercurile olimpice. Cine a inventat simbolul olimpic a avut în vedere și perspectiva către care se îndreaptă justiția (cu toate brațele ei) în România, altfel prea mare coincidență. Inițial tot ceea ce ținea de spiritul olimpic se reducea la alte cinci cercuri, dimensiunile (interactivă, preventivă, coercitivă, punitivă și educativă) unui sistem care să asigure echilibrul cetății. Acum cele cinci sunt doar patru, din care Statul susține deplin trei: aspectul coercitiv și cel punitiv.

Din când în când, sporadic și inutil, cei cinci olimpici, prezentați anterior, se ocupă de soluționarea conflictelor sau neînțelegerilor dintre cetățeni. De cele mai multe ori, însă, obiectul admirației lor este conflictul dintre cetățean și Statul care le oferă justițiabililor venituri sigure și la limitata salariului mediu… din Norvegia. În ce-i privește pe notari și avocați este evident că propria muncă și onorariile “modeste” sunt sursa veniturilor “rezonabile”. Statul doar a fost mărinimos cu plafoane generoase, că doar parte din bani tot în Marele Buget se întorc și tot contribuabilul ordinar le plătește. Același Stat a fost apoi darnic cu procurorii și judecătorii. O privire simplă peste declarațiile de avere, altfel publice, ne oferă suprize plăcute, cu venituri lunare de peste 4000. Euro, nu lei (nici ron).

Evident, pentru că trebuie păstrat un echilibru, nu au fost uitați nici executorii judecătorești. Prin urmare, întreaga legislație nu doar le asigură o bunăstare emoționantă (rareori inaccesibilă cetățeanului ordinar), dar îi și exonerează de responsabilități mai rotund decât o asigurare de malpraxis.

Noi, românii, ne-am simțit mai confortabil cu denumirea de Domn. Un fel de monarhie originală în care nu știu dacă boierii erau și gentlemen, dar Domnul trebuie să fi fost.   Majoritatea secolelor ne-am raportat la voia sau mâna Domnului. Spiritual sau comunitar. În trecut portăreii erau mâna Domnului. Acum executorii sunt. Iar Domnul e Statul. (Ei, în ce-l privește pe Stat în mod sigur nu-l suspectez ca fiind gentleman!)

Ceea ce fac acești portărei moderni în anumite spețe și modul în care celelalte “patru cercuri” apără spiritul olimpic, în articolul următor.

Advertisements
This entry was posted in democratia tribala. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s